Bakgrund
Cityreklam vann under 2022 upphandlingen för att driva alla externa reklamytor på SL:s bussar. Fler kaféer, restauranger, cykelbanor och elscootrar i stadsbilden har bidragit till ett nytt folkmyller på gatorna – exponeringen och räckvidden för SL:s bussar är på rekordnivåer till följd av detta. Nu behövde de snabb hjälp för att börja sälja sina ytor.
Uppdrag
Agent Smith fick i uppdrag att ta fram logotyp, grafisk profil, hemsida och en helt ny språkdräkt. Inför arbetet anordnade vi en workshop där en av insikterna blev att en tonalitet som som skiljde sig från det gängse corporatemanéret var önskvärd. Uppdraget bestod till stora delar i att skapa Cityreklams röst. När fundamentet lagts ville Cityreklam även visa sig med en varumärkeskampanj.
Lösning
För logotypen blev lösningen ett designspråk som ligger i tiden. Minimalistiskt men med finurlig symbolik. Bokstäverna C och R i kombination bildar ett busshjul som i animerad form börjar snurra – symboliskt för busstrafik i ständig cirkulation.
För att befästa Cityreklams utmanarposition på marknaden valde vi att namnge bussytorna de säljer med slangutryck. Ett kul sätt att dessutom skapa minneskrokar för kunderna.
När Cityreklam var redo att lanseras stod Agent Smith för varumärkeskampanjen. Idén för kampanjen var att visa hur effektivt mediet fungerar genom att säga det självklara; du känner inte till ett budskap förrän du nås av det.